onsdag 3 februari 2010

Slutspurten..

Hej kära människor!
Det verkar som att många vill lämna in nu innan fredag, vilket är toppen!
Har haft en gammal klasskamrat från mellanstadiet här hos mig (vi har knappt setts sen dess) men som nappade på detta och kom med gåvor från både henne och hennes vän! Fantastiskt mycket fint! Tack Mikaela och Karin!

Även min granne och vän lämnade kläder till Exist igår! Tack Emma!

Nu är det ca 3 månader kvar tills vi sätter oss i lastbilen och kör ner till Rumänien. Vad kommer vi att möta? Hur kommer detta samhälle att se ut och vilka lidanden går människor igenom där?

En gång i tiden jobbade jag på Sandvikens bibliotek. Jag minns det som en mycket "läsande" tid eftersom man hela tiden var omkring böcker och fångades en någon catchy titel eller häftigt omslag.
En bok jag läste under denna tiden och som skrämde mig var boken "Folket som ingen vill ha - zigenarna i ÖstEuropa". Jag tyckte att titeln var så hemsk men innehållet var värre. Land för land beskriver den situationen för många tusen romer som vart de än befinner sig betraktas som andra klassens medborgare. Tankarna förs många gånger till judarnas historia i Europa.
För er som vill fördjupa er i historien om de människor ni hjälper och deras livsvillkor, leta upp boken på närmsta bibliotek och läs den.
Författare är Jahn Otto JOhansson.



Mikaela och Karins hjälpinsats!Tack!


Och här kommer mera! Tack Emma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar