söndag 24 januari 2010

Inspirationens kraft



Livet är en härlig resa med många fina och betydelsefulla möten. Det är inte mötet i sig utan det som skapas i mötet med den andra som jag tycker är så fascinerande. Möten handlar om givande och tagande och ett meningsfullt utbyte av idéer, tankar och upplevelser. Idag upplevde jag ett sådant möte.
Igår fick jag ett telefonsamtal från Anna Levin, som jobbar som reporter på NA och bloggar om ett mycket intressant och högst aktuellt ämne, nämligen hur man befriar sig från den onödiga konsumeringen som vårt samhälle är uppbyggt kring. Anna har infört köpstopp, vilket innebär att hon inte köper mer än det som är absolut nödvändigt. Vad är absolut nödvändigt kan man då undra. Skulle du kunna avstå från restaurang-, café- och biobesök? Skulle du klara dig utan det senaste inom mode och teknik? Lämna bilen och cykla/gå till och från jobbet/skolan? Träna hemma istället för på gymmet? Tillverka egna presenter istället för att köpa dem?
För många är detta säkert otänkbart. Anna visar att allt detta är möjligt. Har du själv haft funderingar på att minska din konsumtion men vet inte hur du ska gå tillväga, så tycker jag att du ska kolla in hennes blogg. Många intressanta tips och idéer ges här http://na.se/bloggar/annalevin

Telefonsamtalet handlade dock inte om Annas köpstopp utan hon ringde för att hon hade barn- och vuxenkläder att skänka till folket i Rumänien. Kl 18.00 hämtade jag flyttlådan som hon hade lovat mig. Det blev ett intressant möte, som fick mig att reflektera över mitt eget liv och mitt konsumtionsbeteende. Det är helt galet vad mycket man kan spara om man ändrar sina köpvanor. När jag kom hem berättade jag för Nazif att jag funderade på att införa en köpfri månad. Fick en puss på kinden för det. Som han har tjatat om detta:)

Anna, tack för kläderna du skänkt och tack för att du fyllde mig med inspiration och eftertanke.

Som sagt, livet är en härliga resa med möten.
Vi inspirerar och blir inspirerade själva.

Vad vore vi utan varandra?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar